Krajem XIX veka Bačka Topola doživljava pravi privredni i kulturni razvoj. Nakon perioda apsolutizma i nakon austro-mađarske nagodbe dolazi zakon iz 1872. koji predviđa mnoge promene. Glavni nosilac ovih reformi u Bačkoj Topoli bio je dr Janoš Hadži po zanimanju lekar ali čovek širih shvatanja i velikih sposobnosti.
Dr Hadži Janoš
Hadžiju se pripisuju mnoge zasluge poput osnivanja Dobrovoljnog vatrogasnog društva. U vreme njegove administracije izvršena je izgradnja prve kaldrme koju je Bačka Topola dobila 1885. U aprilu 1887. osnovano je i Samostalno pozorišno društvo. Velik problem za samo mesto predstavljala su močvarna prostranstva koja su okruživala naselje pa je dr Hadži preuzeo mere da se reka Krivaja preusmeri i tako isuše močvarna područja. Ovim su sprečene najezde komaraca koji su širili razne bolesti. Godine 1904. godine sagrađen je bazen koji se snabdevao vodom iz arteškog bunara. Arteški bunari su izgrađeni idejom Hadžija, zbog kolere koja je harala 1892. Bazen je bio velika atrakcija te su mnogi meštani uživali njegove pogodnosti. U vreme gradnje ovih bunara i isušivanja močvarnih područja dolazi i do još jednog bitnog poduhvata, izgradnje železnice Budimpešta-Zemun čija je ruta išla i kroz Bačku Topolu. Topola je dobila tako i strateški značaj. Uz samu železnicu niču razne fabrike a jedna od takvih je i ciglana u vlasništvu porodice Bodrog. Ciglaana je bila najsavremenija u ovom delu države. Drugu ciglanu u Bačkoj Topoli posedovala je porodica Čifčak. Sve to je poboljšalo privredu u naselju pre svega izvoz žita. Razvija se i mlinarstvo, tada tada veoma bitna delatnost na tom području. Zanimljivo je da se na području tadašnje Bačke Topole nalazio i velik broj vetrenjača.
Foto: www.delcampe.net
Izgrađen je i makadamski put 1899. a 1904. uspostavljena je omnibuska veza sa Starom Moravicom, 1908. izgrađena je kaldrma do Bajše a 1912. asfaltirani trotoari glavnih ulica dok je 1906. izgrađena impozantna katedrala, visine 72 metra i širine 35 metara. Onda je 1914. došao Veliki rat.
Vanja Uzelac