Mnogim vozačima su kružni tokovi nepoznanica i mesto gde se javljaju česte greške. Kako bismo otklonili sve nedoumice ljudima koji ne poznaju pravila kružnog toka, prikazaćemo vam i video snimke u kojem ćete imati prilike da vidite kako treba voziti u kružnom toku i gde ljudi najčešće greše.
Saobraćaj se odvija kružno u smeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu. Kružni tok je označen vertikalnom saobraćajnom signalizacijom tj. saobraćajnim znakom izričite naredbe: „kružni tok kretanja“, a može imati jednu ili više saobraćajnih traka.
Kružni tokovi grade se u cilju povećanja sigurnosti saobraćaja. Kako bi se smanjio broj mogućih tačaka doticanja vozila, kod nepreglednih i nepravilnih raskrsnica pa je kod istih smanjen rizik od sudara vozila i povećana je protočnost saobraćaja.
Na ulazu u kružni tok uz navedeni saobraćajni znak obično se postavlja i saobraćajni znak „nailazak na put sa prvenstvom prolaza“. Vozila koja ulaze u kružni tok moraju ustupiti prednost vozilima koja su već u kružnom toku, što u vidu sigurnosti podrazumeva: pravovremeno smanjiti brzinu kretanja, po potrebi zaustaviti se i fazu uključivanja izvesti bez izazivanja opasnosti ili smetnji drugim vozilima.
Prilikom uključivanja vozila u kružni tok vozač nema obavezu uključivanja pokazivača pravca obzirom da je smer vožnje jasan. U kružnom toku vozila koja zadržavaju smer ravno (kružno kretanje) i svoju saobraćajnu traku, imaju prednost!
Kada se približavate raskrsnici sa kružnim tokom, neophodno je da:
– Na vreme uočite znakove za vođenje saobraćaja ispred kružnog toka.
– Planirate svoju vožnju i donesete odluku o kretanju prema vašem odredištu (na kojem delu kružnog toka ćete se isključiti).
– Izaberete odgovarajuću saobraćajnu traku, a po potrebi prestrojite se pravovremeno i sigurno (proverite ostatak saobraćaja putem vozačkih ogledala, u odgovarajućem trenutku uključite pokazivač smera).
– Prilagoditi brzinu kretanja i ustupiti prvenstvo prolaza vozilima koja se kreću kružnim tokom (ako u raskrsnici ne važi pravilo desnog ili pak saobraćajnom signalizacijom nije na drugi način regulisan saobraćaj).
Kod isključivanja vozila iz kružnog toka potrebno je pratiti uslove u saobraćaju oko vašeg vozila, pravovremeno uključiti desni pokazivač smera kretanja i obratite pažnju na opasnost od ometanja smerova vožnje.
U slučaju više traka unutar kružnog toka, a isključujete se iz leve saobraćajne trake u kružnom toku, posebno treba obratiti pažnju na vozila u desnoj jer ista mogu nastaviti vožnju u kružnom toku.
Spomenuto prestrojavanje izvesti samo ako ste sigurni da vozila iz desne saobraćajne trake skreću desno. Ako gustoća saobraćaja ne dozvoljava isključenje, ne isključujte se, provezite još jedan krug i obavite radnju sigurno u sledećem pokušaju. Kod isključivanja iz kružnog toka treba ustupiti prednost prolaska pešacima i biciklistima koji prelaze izlazan put (npr. sastavni deo kružnog toka su biciklistički i pešački prelaz), stoga zaboravite naglo kočenje.
Najčešći sudari u kružnom toku
1. Sudar na ulazu u kružni tok
Najčešći saobraćajni prekršaji događaju se pre samog ulaska vozila u kružni tok kretanja. Osoba koja ulazi u kružni tok proverava levu stranu saobraćaja, kreće, ali ponekad naglo zaustavlja vozilo jer nije sigurna u nesmetan ulazak i moguće oduzimanje prednosti prolaska vozila koje se već nalazi u kružnom toku. Naglo kočenje izaziva nalet vozila koje dolazi iza jer je osoba iz dolazećeg vozila već pripremna za ulazak u kružni tok, a pogled i pažnja usmereni ulevo. Stoga oprez i prvenstveno gledajte ispred sebe pre zaustavljanja svog vozila!
2. Sudar zbog loše procene
Prilikom ulaska u kružni tok morate dobro proceniti brzinu vozila u kružnom toku, njihov položaj u traci, mogućnosti vašeg vozila i vaše vozačke veštine.
Savet: Ulazite u kružni tok i dalje prateći položaj i brzinu vozila koja su u dolasku!
3. Sudar zbog nepoznavanja saobraćajnih propisa i sigurnosnih pravila
Vozila koja zadržavaju smer i svoju saobraćajnu traku, imaju prednost. Vozila koja su u srednjoj traci i izlaze iz kružnog toka, vozače može zbuniti. Uvažavaju mišljenje da zbog isprekidane trake prema izlazu mogu izaći s prednošću prolaska. Ali greše!
Savet: Obrnuta situacija od prethodno navedene – ako ste u desnoj saobraćajnoj traci i nastavljate pravo (pravo znači nastaviti kružiti kružnim tokom), pazite na vozila u srednjoj saobraćajnoj traci! Pratite svoju traku i budite koncentrisani na izlaske, ali i druga vozila unutar kružnog toka.
Potrudii ste se objasniti ponašanje u kružnom toku saobraćaja, uključivanje, što je posebno bitno jer mnogi ljudi nemaju pojma tko u kružnom toku ima prednost a ovdje je jako lijepo i slikovito prikazano i da napomenem znanja radi da vozila koja su u kružnom toku imaju APSOLUTNU PREDNOST u odnosu na sva druga vbozila koja se ukljčuju u saobraćaj, u taj kružni tok i nema izuzetaka,a što je slikama u prilogu veoma lijepo prikazano na čemu vam se zahvaljujem.