Ako je vozilo registrovano u inostranstvu, a u našoj zemlji ga vozi građanin Srbije sa stalnim prebivalištem u Srbiji, time se čini carinski prekršaj zbog kojeg vozilo može trajno da se oduzme. Zakon čak ne pravi ni razliku kada su u pitanju polovni automobili koji se uvoze sa tzv. col registarskim tablicama. Ne pomaže ni dvojno državljanstvo.
Stigao vam je ujak iz Nemačke i dovezao novi BMW 320i. Ne čuje se, a radi… Vi oduševljeni sednete u auto, provozate se malo po svojoj ulici, pa odlučite da na na minut-dva odjurite do drugara kako biste mu pokazali „mašinu“.
Iznenada, izleće saobraćajac i zaustavlja vas… Rođak ostaje bez BMW-a, a vi dobijate veliku novčanu kaznu. Zato ne zaboravite – građanin Srbije koji živi u Srbiji ne sme da vozi automobil registrovan u inostranstvu!
Da li se auto zaista trajno oduzima?
Ne obavezno! Ali u svakom slučaju mnogo novca će otići niz vetar.
Kao prvo, prekršili ste član 273. Zakona o bezbednosti saobraćaja i „zaradili“ kaznu od 15.000 do 30.000 dinara. Ukoliko se na tome završi, smatrajte se srećnim.
Kao drugo, prekršili ste i Carinski zakon, pa policija ima pravo da vam na licu mesta zapleni automobil i obavesti carinske organe. Ovde počinje agonija.
Mogu da vas optuže za neprijavljivanje uvoza automobila iz inostranstva – pokreće se prekršajni postupak, nakon čega je sve u rukama nadležnog suda. Presuda može da bude oduzimanje vozila, a može da dođe i do njegovog vraćanja, ali uz uslov da se obavi kompletna procedura uvoza uz plaćanje svih dažbina.
Međutim, tu je i novčana kazna koja se kreće od vrednosti vozila do čak četvorostruke vrednosti vozila.
Sa druge strane, pošto je pravi vlasnik u zemlji i dao vam je auto da ga vozite, ne mora da dođe do gore opisanog scenarija, već on može da bude kažnjen novčanom kaznom u iznosu od jednostrukog do četvorostrukog iznosa carinskih (uvoznih) dažbina. I u ovom slučaju vi kao vozač dobijate već pomenutu kaznu od 15.000 do 30.000 dinara.
Potrudili smo se da maksimalno pojednostavimo ovo objašnjenje, ali poseban problem je to što situacija na terenu, tj. u praksi može da bude mnogo komplikovanija.
Ko ima pravo da vozi auto registrovan u inostranstvu?
Strani državljani, kao i državljani Srbije koji žive u inostranstvu (tamo rade, studiraju ili im je privremeni boravak odobren po nekom drugom osnovu), mogu da dođu u Srbiju automobilom registrovanim u inostranstvu i da ga koriste dok traju razlozi njihovog boravka, kao što su poslovne obaveze, odmor, poseta i slično.
Međutim, vozilo sme da ostane u našoj zemlji najviše tri meseca.
Ukoliko planiraju da borave u Srbiji duže od tri meseca i da nastave da koriste isti automobil, moraju da obave privremeni uvoz, koji je u potpunosti oslobođen plaćanja uvoznih dažbina. Pritom, stranac mora da ima odoboren boravak u našoj zemlji duži od tri meseca.
Takođe, da bi se odobrio privremeni uvoz, vozilo mora da ispunjava Euro 3 standard bez obzira da li je vlasnik stranac ili naš građanin koji živi u inostranstvu (privremeno ili trajno).
Šta ako imam strani pasoš, tj. dvojno državljanstvo?
U tom slučaju važno je jedino mesto vašeg prebivališta. Činjenica da ste državljanin i Srbije i neke druge zemlje nije od značaja – gleda se isključivo zemlja u kojoj ste trajno/privremeno nastanjeni.
Na primer, imate i hrvatsko i srpsko državljanstvo, ali živite u Srbiji. Tehnički, vi ste građanin Evropske unije, ali uprkos tome ne smete da vozite auto sa stranim tablicama u Srbiji zato što ne živite u nekoj drugoj zemlji, već u Srbiji, tj. tu vam je prebivalište.
Uža porodica takođe ima pravo da vozi
Kada građanin Srbije koji živi u inostranstvu dođe u Srbiju sa automobilom registrovanim u inostranstvu, taj automobil sme da vozi i uža porodica koja ne živi u inostranstvu, već u Srbiji. Međutim, užom porodicom se smatraju samo: roditelji, usvojitelji, deca, usvojenici i supružnici.
Takođe, ne sme se zaboraviti da je njima dozvoljeno da voze taj auto isključivo ukoliko se vlasnik trenutno nalazi u Srbiji.
Braća i sestre u ovom slučaju ne smatraju se užom porodicom! O daljoj rodbini da ne govorimo. Oni ne smeju da voze taj automobil čak ni ako je vlasnik u njemu.
Problem zbog col tablica prilikom uvoza polovnjaka?
Kada uvozite polovan automobil „na točkovima“ i pređete našu granicu sa izvoznim (zoll) ili privremenim tablicama koje ste uzeli u inostranstvu, tehnički se nalazite u prekršaju zato što upravljate vozilom registrovanim u inostranstvu.
Šta se dešava u praksi?
Uglavnom auto sa col/privremenim tablicama možete da vozite bez ikakvih problema, pa čak i ako vas saobraćajna policija zaustavi, nakon što im objasnite situaciju i pokažete sve papire, pustiće vas da idete svojim putem zato što je sasvim očigledno da niste pokušali nikakvu prevaru.
Međutim, mogu i da vas kazne, pošto po zakonu na to imaju pravo. Jedan uvoznik koji polovnjake iz Nemačke često dovozi „na točkovima“ sa zoll/privremenim tablicama, kaže da proteklih godina prilikom redovnih kontrola od strane naše saobraćajne policije nije imao nikakvih problema da vozilo nakon prijavljivanja na prelazu Horgoš doveze do mesta carinjenja na jugu Srbije.
Međutim, primećuje da je u toku proteklih godinu dana policija postala znatno aktivnija po ovom pitanju. Raspitali smo se i pokušali da nađemo nekoga ko je bio kažnjen, ali nismo naišli ni na jedan konkretan slučaj.
Zvaničan odgovor iz policije
Zatražili smo i zvanično tumačenje iz MUP-a i dobili sledeći odgovor:
„Odredbom člana 273. stav 1. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS“ broj 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – odluka US, 55/14, 96/15 – dr. zakon i 09/16 – odluka US) propisano je da vozilom registrovanim u inostranstvu na putevima u Republici Srbiji, ne mogu upravljati lica koja imaju stalno prebivalište u Republici Srbiji“.
Rešenje?
Za svaki slučaj, ukoliko ne želite da rizikujete, postoji nekoliko opcija kada uvozite polovan automobil:
a) Auto na točkovima dovezete do granice, a dalje ga transportujete na prikolici
b) Auto ubacite na neki kamion koji već prevozi veću količinu drugih automobila
c) Odete sa prikolicom u inostranstvo i dovezete automobil na njoj
Inače, prikolicu za transport automobila možete da iznajmite za oko 20 evra na dan, ali imajte na umu da biste vi vozili auto koji je vuče, nije dovoljno da imate vozačku dozvolu B kategorije.
Morate da imate dozvolu BE kategorije – za „skup vozila čije vučno vozilo pripada kategoriji B, najveća dozvoljena masa priključnog vozila je veća od 750 kg, a nije veća od 3.500 kg“. Inače, polaganje za BE košta oko 15.000 dinara, a pre polaganja se vozi 7 časova u okviru praktične obuke.
Isplativost svake opcije zavisi od slučaja da slučaja, u zavisnosti od mnogo faktora, pa to morate sami da izračunate.
Uskoro izmene zakona otklanjaju ovu nelogičnost!
Izmene Zakona o bezbednosti u saobraćaju, koje bi trebalo da budu usvojene do kraja ove godine, predviđaju da građanima Srbije bude dozvoljeno da voze automobil na col tablicama kako bi završili uvoznu proceduru, ali najviše pet dana od ulaska u Srbiju.
Dragan Romčević