Izmenjena je Uredba o uvozu motornih vozila. Najvažnija novina je to da se svaki automobil stariji od 30 godina sada automatski smatra oldtajmerom i može da se uveze bez obzira na to što ne ispunjava Euro 3 standard. Međutim – mora da bude očuvan i u ispravnom stanju…
Koja su NOVA ograničenja za uvoz oldtajmera?
Kada se uvoze polovni automobili, Euro 3 ograničenje ne važi za vozila od istorijskog značaja, kolekcionarske primerke i „oldtajmere”. To su vozila:
1) koja su proizvedena pre trideset i više godina,
2) koja su očuvana i održavana u originalnom i ispravnom stanju, i
3) koja predstavljaju svojevrstan materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa.
Osnovni problem br. 1 – uslov „očuvan i u ispravnom stanju“
Dakle, ne možete da uvezete npr. nekog Golfa II koji je zarđao, udaren, motor treba da se popravi i slično, pa ste izračunali da možete u Srbiji u svojoj garaži i uz mala ulaganja da ga dovedete u vozno stanje.
Tu se opet javlja onaj prateći problem, tako karakterističan za Srbiju, a to su propisi koji nisu dovoljno jasni i koji ne sadrže sve neophodne informacije.
U ovoj Uredbi piše da je dokaz da se radi o:
a) očuvanom i održavanom u originalnom i ispravnom stanju
b) vozilu koje predstavlja svojevrstan materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa
…potvrda koju izdaje Muzej automobila u Beogradu.
Muzej automobila Beograd
Majke Jevrosime 30
tel: 011/3034-625
email: [email protected]
web: www.automuseumbgd.com (postoji problem sa prikazivanjem sajta u nekim pretraživačima)
Za konkretne informacije najbolje je da pozovete osobu direktno zaduženu za izdavanje potvrde na broj 063/389-596.
Dakle, ovo bi trebalo da bude odgovor svima koji su planirali da postave sledeća pitanja:
Ko će i kako odlučivati da li je auto očuvan i održavan u originalnom i ispravnom stanju? Da li će se to obavljati na AMSS ispitivanju koje prolaze svi automobili koji se uvoze? Da li će važiti isti kriterijumi?
Osnovni problem br. 2 – gde naći takav auto?
Ovaj problem je u direktnoj vezi sa problemom br. 1 – nećete moći da uvezete nekog „krša“ iz 1987. godine, da ga sredite i vozite kao auto za svaki dan.
Popravljanje i održavanje automobila u inostranstvu skuplje je nego kod nas, veće su dažbine za registraciju starih vozila koja mnogo zagađuju (osim ako nisu registrovani kao oldtajmeri, ali to je posebna priča), a i cene novijih su osetno niže, plus veće plate i povoljniji krediti… Zato ideja o pronalasku nekog super-jeftinog i očuvanog tridesetogodišnjaka baš nije tako lako izvodljiva. Uostalom, svako može na stranim oglasima da pronađe auto kakav želi i da zatim proveri ispunjava li uslove za uvoz kao oldtajmer.
Kako se određuju carina i porez za oldtajmere?
Pravila su ista kao za sva druga putnička vozila. Carina se ne plaća ukoliko je automobil proizveden na teritoriji Evropske unije, a porez je 20 odsto.
Kako se određuje cena oldtajmera?
Kao osnovica za određivanje uvoznih dažbina uzima se cena na kupoprodajnom ugovoru ili fakturi, ali carinici mogu da posumnjaju u realnost navedene cene. Tada će na osnovu kataloga ili na drugi način pokušati da procene realnu vrednost vozila, a mogu da zatraže i pomoć Muzeja Automobila Beograd. Realna vrednost zavisi od brojnih faktora, uključujući i stanje automobila.
Kako je bilo do sada?
Dosadašnja uredba o uvozu motornih vozila dozvoljavala je uvoz vozila od istorijskog značaja i kolekcionarskih primeraka, koji ne ispunjavaju Euro 3 normu.
Među njih su spadala sledeća vozila:
1) proizvedena do 31. decembra 1970. godine
2) uvedena u proizvodnju kao model do 31. decembra 1970. godine, bez obzira na stvarnu godinu proizvodnje pojedinog primerka, ili
3) koja predstavljaju svojevrstan materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa
Dakle, ako je automobil proizveden pre 31. decembra 1970. godine, mogli ste da budete sigurni da se smatra oldtajmerom, kao i da možete da ga uvezete. Ukoliko je automobil bio mlađi, ali je taj model počeo da se proizvodi pre navedenog datuma, mogli ste takođe da ga uvezete.
Čak i u slučaju da vozilo nije ispunjavalo ni jedan od ovih uslova, ali je „predstavljalo svojevrstan materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa“, bilo je dozvoljeno vlasniku da ga uveze i registruje u Srbiji. U ovu kategoriju spadala su maloserijska vozila, veoma retki primerci određenog modela i slično.
Potvrda pre kupovine
Da se ne biste doveli u situaciju da kupite automobil koji ne možete da uvezete, potvrdu od Muzeja nabavite pre potpisivanja ugovora. Naravno, potvrda je neophodna na granici, kada započinjete proceduru uvoza.
Zaključak
Izgleda da će se na udaru najviše (ili jedino) naći mali preduzetnici koji su se bavili sređivanjem uvezenih oltajmera u lošem stanju i zatim njihovom prodajom u inostranstvu.
Dragan Romčević