Od ponedeljka rade kafići, kako će izgledati prva kafa? Ovo je spisak pravila kojih se morate pridržavati
Ugostitelji, vlasnici kafića i restorana sami su odgovorni za nesprovođenje mera. Inspekcija će, najavljuje se, biti nemilosrdna.
Otvaranje kafića i restorana, prodavnica i parkova, ali i ponovno pokretanje autobuskog prevoza i železničkih linija probudiće fabrike u zemlji jer će zaposleni moći u većem broju da se vrate na svoja radna mesta. Nakon prvomajskih praznika većina preduzeća u Srbiji koja su zbog korone „pauzirala“ sa proizvodnjom nastavlja da radi pa će se u narednim danima i nedeljama u fabričkim halama povećavati broj radnika.
Posle nedavnog relaksiranja mera, oko 400 kompanija ponovo je počelo da radi, na posao u ta preduzeća se vratilo do 1. maja oko 42.000 radnika, a na svom radnom mestu je i dve trećine preduzetnika u Srbiji.
Očekuje se poseban talas povratka radnika između 4. i 11. maja.
Ugostitelji su dobili smernice za sutrašnji dalji rad koji se odnose i na zaposlene i na goste. Međutim, te promene i koštaju, a već je najavljeno da država jednostavno neće biti u mogućnosti da pomaže svima, pa će poslodavci morati da se snalaze kako znaju i umeju da bi obezbedili sve mere zaštite kako ne bi došlo do zaraze korona virusom.
Neke od najznačajnih uputa su dezo-barijere, sredstva za dezinfekciju, maske, raspored…
Ugostitelji, vlasnici kafića i restorana, uskoro i objekata u tržnim centrima sami su odgovorni za nesprovođenje mera, inspekcija će, najavljuje se, biti nemilosrdna, a oni su odgovorni po Zakonu o zaštiti zdravlja stanovništva. Dakle, ne po drugom nekom zakonu koji definiše oblast njihovog poslovanja.
Novo pravilo je i da više nema posuda sa kečapom i senfom.
A i evo i ostatka mera:
ZAŠTITNA OPREMA
1. Napraviti plan rada u pogledu organizacije funkcionisanja u uslovima primene neophodnih mera zaštite.
2. Obezbediti potrebnu količinu propisane lične zaštitne opreme za zaposlene i dezinfekcionih sredstava za zaposlene i korisnike.
3. Obavezno nošenje lične zaštitne opreme svih zaposlenih tokom radnog procesa (maske, radne uniforme i po potrebi rukavice). Zaposleni koji direktno komuniciraju ili uslužuju goste i korisnike poželjno je da koriste i vizir.
4. Gosti u ugostiteljske objekte moraju ulaziti sa maskom, koja se mora nositi i prilikom preuzimanja hrane i pića putem kućne dostave ili šalterske prodaje. Bez maski u prostoru objekta mogu boraviti samo gosti dok su za svojim stolom. U svim ostalim prilikama boravka u prostoru objekta, dolaska/odlaska, naručivanja, preuzimanja, plaćanja na pultu, korišćenja sanitarnih prostorija, gosti moraju da nose masku (ili drugi vid zaštitne pokrivke za nos i usta).
5. Pre korišćenja vode za piće u objektu, otvoriti sve slavine i pustiti da voda ističe srednjim mlazom sve dok se ne ispusti cela zapremina vode u cevima, odnosno dok voda ne poprimi svoje uobičajene karakteristike (izgubi eventualno prisutnu boju i mutnoću i ustali joj se temperatura).
DEZINFEKCIJA I PROVETRAVANjE PRE POČETKA RADA
6. Pre početka rada, potrebno je sprovesti pranje, čišćenje i dezinfekciju prostora, pribora i opreme, kao i provetravanje prostorija.
7. Na ulazu u objekat postaviti dezo-barijere i dozere za dezinfekciju ruku za obaveznu dezinfekciju pri ulasku u objekat (u skladu sa mogućnostima – beskontaktni dozeri).
8. Raspored stolova u zatvorenom ili otvorenom prostoru ugostiteljskih objekata organizovati tako da razmak između gostiju koji sede za istim ili susednim stolovima, ne bude manji od propisane socijalne distance od dva metra. U suprotnom obezbediti fizičke barijere (od pleksiglasa ili drugog punog materijala) koji će deliti prostor između stolova.
9. Pojačati higijenske mere u celom objektu. Pranje obavljati sredstvima koja se redovno koriste uz češću primenu mera dezinfekcije prostora, površina i predmeta, posebno onih koji se često dodiruju (kvake, pultovi, ručke ormarića, sudopere, stolovi, stolice, prekidači za svetlo, slavine, ključevi i sl.). Povremeno obaviti i dezinfekciju pristupnih prilaza objektu. Sto i stolice nakon odlaska gosta obavezno dezinfikovati.
BEZ ZAJEDNIČKIH POSUDA
10. Izbaciti iz upotrebe posluživanje gostiju kečapa, senfa, soseva, ulja, slanika, šećera, čajeva i slično iz posuda za zajedničku upotrebu , kao i samousluživanje pribora iz zajedničkih gondola.
11. Koristiti papirne menije za jednokratnu upotrebu koji se bacaju posle svakog gosta ili eventualno menije za višekratnu upotrebu, pogodne za dezinfekciju, koji se moraju dezinfikovati posle svakog gosta. Može se koristiti i isticanje menija na površinama vidljivim gostima kako bi se smanjio kontakt sa mogućim kontaminiranim površinama.
12. Kontrolisati postupak pranja posuđa – obavezno mašinsko pranje ili, ako za to nema uslova, pranje deterdžentom na što višoj temperaturi uz završnu dezinfekciju namenskim dezinfekcionim sredstvom.
13. Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni u skladu sa uputstvom proizvođača vezano za namenu, koncentraciju, način primene i neophodno kontaktno vreme. Strogo voditi računa da dezinfekciono sredstvo ne dođe u kontakt sahranom.
14. Prilikom pripreme hrane potrebno je pridržavati se uobičajenih principa dobre higijenske prakse u pripremi i manipulaciji hranom, sa ciljem smanjenja uvek prisutnih rizika za sve bolesti prenosive hranom
DEZINFEKCIJA RUKU POSLE UPOTREBE TOALETA
15. Posebnu pažnju obratiti na korišćenje sanitarnih prostorija
• Na ulaznim vratima u sanitarne prostorije postaviti obaveštenje o obaveznoj dezinfekciji ruku pre i nakon korišćenja. Opciono i ispred ulaznih vrata u sanitarne prostorije postaviti dozer sa dezinfekcionim sredstvom.
• Kontrolisati ulazak posetilaca u sanitarne prostorije – ulazak dozvoljen samo po jednoj osobi;
• Prilikom ulaska, osoba mora imati masku;
• Na ulazu i prilikom izlaska osoba mora izvršiti dezinfekciju ruku;
• U sanitarnim prostorijama moraju biti na raspolaganju tečni sapun, topla voda i jednokratni papirni ubrusi za ruke ili aparat za sušenje ruku, kao i dozer sa dezinfekcionim sredstvom za ruke na bazi 70% alkohola (opciono drugi preporučeni dezinficijens) – u skladu sa mogućnostima preporučuju su beskontaktni dozeri;
• Više puta u toku dana (minimalno na svakih 30 minuta rada), sprovesti čišćenje i dezinfekciju sanitarnih prostorija, podova i svih površina sa kojima se dolazi u kontakt.
16. Obezbediti obeležena mesta za higijensko odlaganje otpada u objektu i bašti – upotrebljenih maski, rukavica i drugog otpada – kesa u kanti sa pedalom za nožno otvaranje. Otpad se sakuplja u odgovarajuće kese koje se dalje tretiraju u skladu sa procedurom za upravljanje uz propisane mere zaštite.
17. Ugostiteljske objekte redovno provetravati, u skladu sa vremenskim prilikama, prirodnim putem (otvaranjem prozora). Ne koristiti veštačku ventilaciju zatvorenog centralizovanog tipa, kao i klimatizaciju u objektima u koliko se radi o split sistemu (sistem u kome vazduh cirkuliše unutar prostorije prolaskom kroz unutrašnju jedinicu klima uređaja bez razmene istog sa spoljnim svežim vazduhom).
18. U svim ugostiteljskim objektima, u skladu sa mogućnostima, odvojiti postupke naplate usluga od poslova usluživanja hrane (zaposleni koji poslužuje hranu i piće ne treba da obavlja naplatu usluge).
PLAĆAJTE KARTICAMA
19. U postupku naplate usluga favorizovati beskontaktno plaćanje karticama (korisnik prislanja karticu automatu za očitavanje, bez dodirivanja iste od strane zaposlenog). Ako se usluga plaća gotovinom, neophodna je dezinfekcija ruku/rukavica nakon svake naplate, a pre bilo koje druge radnje.
20. Za korisnike usluge po tipu porudžbine (šaltersko izdavanje, kiosci) ukoliko je moguće razdvojiti postupak naručivanja i plaćanja od postupka izdavanja proizvoda – poslove obavljaju dve osobe na različitim pultovima uz poštovanje socijalnog distanciranja. Obavezna je dezinfekcija ruku i pulta posle svakog kupca, kao i nakon svake pojedinačne radnje (nakon svake naplate, a pre izdavanja narudžbine u situacijama kada to radi ista osoba).
U skladu sa mogućnostima, postaviti pregrade/zaštitu između zaposlenih i korisnika, od pleksiglasa ili drugog materijala koji se može prati i dezinfikovati. U skladu sa mogućnostima jasno obeležiti puteve pristupa i udaljavanja od objekta, kako bi se izbeglo stvaranje gužvi, uz poštovanje socijalne distance – održavanja rastojanja između klijenata od najmanje dva metra dok čekaju na uslugu naplate ili preuzimanja hrane i pića (npr. vidljivo označavanje linijama na asfaltu).
21. Na vidnim mestima postaviti obaveštenje sa merama prevencije (održavanje rastojanja, nošenje maski i rukavica prilikom preuzimanja, dezinfekcije ruku, uz preporuku kratkog zadržavanja).
22. Na spoljnoj strani pultova dostupno kupcima, postaviti dozer pumpu ili pumpicu sa raspršivačem sa dezinfekcionim sredstvom.
Opet kazne..kazne.!!Ugostitelji mogu u suštini da stave katanac ..a posle da se obese o strangu! Pa ulaganje u u sve te higijenjske mere /zaštite. .koštaju ko svetog Petra kajgana!!…..A one kretene iz pinkovih rijalitija. .ko kontroliše? ?Ova vlast se polako gubi.. ili misli da je „“raja““ spremna za ludaru!
2m? Treba samo prosetati gradom, danas u 2 od 3 lokala u Glavnoj ulici ljudi jedni drugima sede u krilu na terasi…jer “ ne mogu “ bez espresso kafe🤦♂️ Gde je sad inspekcija opstinska i policija pa da odmah prvi dan lepo ispise kazne pametnjakovicima koji tako sede pa se valjda nekad opamete kreteni.
U vise od pola lokala se ne pridrzavaju preporuka…nema smisla da neko gubi musterije a neko da se ne pridrzava….i nikom nista,klasika.
Ma meni je super sto ti mogu izac sa mojom kaludjericom do mycaffea na preso i sprdati se na racun poznatih oko nas. Ova politika i korona smara pa dok ispijamo preso trazimo nekog poznatog oko nas fejsu i gledamo nase zajednicke prijatelje i komentarisemo i smejemo se njihovim glupostima. A za to jel neko sedi nekom u krilu ili ne, bas nas zabole
Ja pivo pijem kuci i u garazi. Sta ko radi u gradu bas me briga.